BİR SORU BİR CEVAP « Haberler Güngören
BİR SORU BİR CEVAP

BİR SORU BİR CEVAP

08 Kasım 2017
119

Fıkhi Meselelere Cevaplar

                6 Kasım Pazartesi sohbet konuğumuz Doç. Dr. Ahmet EFE hocamız idi. Hocamıza sorulan bazı sorular ve hocamızın cevapları (kısaltılarak) aşağıda istifadenize sunulmuştur.

Sefer ayı kaza, bela ayı diyorlar doğru mu?

Sefer ayının kaza, bela ayı olduğuna dair bir delile rast gelmedim. Kaza bela her zaman gelebilir. "Sadaka belayı def eder" hadisi şerifi var. Biz her zaman sadaka verelim, Allah bizi korur inşallah.

"Sadaka ömrü uzatır" şeklinde hadis olduğu söyleniyor, ömür kader de belli değil mi? Sadaka nasıl ömrü uzatıyor?

Biz ömrümüzün ne kadar olduğunu bilmiyoruz ki, sadaka verdik de ömrümüz uzadı diyelim. Ömrümüzün ne kadar olduğunu Allah biliyor, aslolan ömrün bereketli olmasıdır. Misal, İmam Nevevi rahmetli 42 yaşında vefat etmiş ancak bu kısa ömrüne çok büyük eserler sığdırıp İslam adına hizmet etmiştir. Âlimlerin yorumuna göre de, sadakanın ömrü uzatması bu anlamda yorumlanmıştır. Hadisi Şerif de ki kast sadaka verilmeye teşviktir.

Güneşin doğuşuna 2-3 dk kala kalktık, ne yapmamız gerekiyor? Namazımızı nasıl kılacağız?

Şu an ki saat veya takvimde ortalama bir zaman dilimi alınmaktadır. En önemlisi sizin oturduğunuz yerdeki tepede doğan güneşdir, diyelim ki takvime göre güneş doğmasına 3 dk kala uyandınız, eğer hava bulutlu değilse, en yakın tepe veya minare tepesine bakıp güneş doğmamış ise hemen namazınızın en azından farzını edâ ediniz.

Sabah namazını kılarken güneş doğarsa namaz fasit olur. Onun için namazınızın fasit olmaması için kısa sureler ile hızlıca kılınmalı.

Hanefi mezhebine göre kerahât vakti 3’tür, sabah güneşten sonra, öğleye 45 dk kala ve ikindiden sonra akşam ezanına 45 dk kala. Ancak cuma günü bazı insanlar ezana 10 dk kala bile namaz kılıyor bu nasıl oluyor?  Bu vakitte namaz kılmak doğru mu?

Hanefi mezhebine göre bu 3 vakitte de her hangi bir namaz farz olsun, vacip veya nafile olsun kılınmaz, yalnız ikindi namazı kerahât vaktine kaldı ise sadece farzı kılınır. Şafii mezhebine mensup olanlar için “tahiyyatül mescid” namazı vacip addedilir ve vacibi yapmak kerahâtten kaçmaktan daha kuvvetlidir.

Müslüman insanın yahudi veya hristiyanlığı temsil eden ürünleri satması doğru mu?

Meseleye fıkıh açısından bakacak olursak bir mahsuru yoktur, çünkü o ürün bir metal veya başka bir maddenin parçasından ibarettir.  Misal, haç işaretine Hristiyanlar tanrı diye tapmıyor. İsa'nın (a.s) çarmıha gerilmesini temsil ettiği için onlar için kutsaldır. Müslümanların da bu ürünleri satmasında bir mahsur yoktur. Ameller niyete göredir ancak, kişi bunu takarsa onlara özendiği için doğru olmaz.